joi, 21 aprilie 2011

Poporul român s-a "născut" creştin, nu ortodox...

Există o expresie des folosită în ultimii ani, potrivit căreia poporul român s-a născut creştin, ba chiar mai mult, ortodox. Este o enormitate a afirma că ne-am născut ortodocşi. Ne-am născut creştini în măsura în care în secolele VIII-IX, atunci când etnogeneza se încheia, creştinarea protoromânilor de asemenea se terminase. Populaţia romanică era o populaţie creştină în sens latin, iar aici stau mărturie argumentele lingvistice precum: Basilica, Dominus Dei etc.
 Latinitatea creştinismului nostru este o latinitate provincială, daco-moesică, însă în niciun caz nu se poate vorbi de Ortodoxie. Din punct de vedere metodologic, vorbim de catolicism şi ortodoxism abia după momentul Schismei lui Cerularius din 1054.

Există o problemă a deciziei liderilor cu privire la o religie sau alta. În această privinţă rolul elitelor este determinant. De pildă, cneazul Glad, care nu este un român, la Cenad, a ales să fie botezat de bizantini la Vidin. El a optat pentru acea formulă împotriva ungurilor care aleseseră formula apuseană. Liderii sunt cei care hotărăsc, nu poporul. Se cuvine să renunţăm la această formulă romantică, după cum se cuvine să renunţăm şi la cea a păstrării unei „conştiinţe naţionale“ potrivit căreia păstorul doinind ştia că este roman. Acest lucru vine pe cale iezuită, din lumea contrareformei, în şcolile iezuite din Polonia, unde elevii sunt Grigore Ureche şi Miron Costin. Ei şi-au însuşit ideea „Roma triumfas“, idee iezuită a contrareformei, şi au concluzionat că de la Râm ne tragem.
Totuşi, este un lucru ce trebuie luat cu precauţie. În primul rând, aderarea noastră la Ortodoxie este un fenomen de lungă durată, datorat modificărilor din ansamblul Europei Central-Orientale şi de Sud-Est şi a convertirilor ce au loc în perioada formării poporului român. Ceea ce se poate spune este că noi suntem singurul popor, prin latinitatea noastră, de vechi creştinism. În studiul Monumentum princeps şi geneza statelor în Europa Răsăriteană am radiografiat comparativ convertirile la creştinism din acest spaţiu.

Convertirile vecinilor.
Întâi, cazul bulgar, din anii ’60 ai secolului al IX-lea, cu creştinarea hanului Boris devenit Mihail, creştinare făcută la Prisca; avem prima decizie a unor lideri de a merge într-o anumită direcţie. Liderul este pus în faţa unei opţiuni: pe de-o parte era Biserica Romei, care, prin Papa Nicolae I, cerea bulgarilor să intre sub jurisdicţia sa – încă nu era catolică pentru că suntem de-abia în secolul IX – şi pe de altă parte, Biserica din Constantinopol. Bulgarii au ales Patriarhia Ecumenică, aşa cum au ales-o mai târziu sârbii, românii şi aşa cum erau s-o aleagă şi ungurii. Motivul acestei alegeri a fost un fapt fundamental care, ecleziologic, desparte Roma de Constantinopol: prima, fiind o monarhie democratică, nu admite autocefalii (autonomii bisericeşti). Acest lucru a fost afirmat prin faimosul „Dictatus Papae“, din secolul al XI-lea, al lui Grigore al VII-lea Hildebrand. Bizanţul, în schimb, mai flexibil, lasă această posibilitate. Această autonomie este ceea ce au ales primii din acest spaţiu: bulgarii. Au urmat ruşii lui Vladimir la sfârşitul secolului al X-lea, în urma unor relaţii speciale pe care marii cneji le-au avut cu Constantinopolul. Apoi Serbia, însă într-un timp care este foarte neclar.

Un caz particular este cel al ungurilor. În general se vorbeşte doar de anul 1000 şi de Ştefan cel Sfânt care a ales Biserica Romei. Situaţia este mai complicată. Se cunoaşte azi că a fost un grup disident de hoarda lui Arpad, care a plecat din Panonia în căutare de noi teritorii şi, ca toţi migratorii crescători de vite, în căutare de sare. Această plecare s-a făcut pe valea Mureşului. A mers din zona actuală a Aradului până în zona Alba Iulia. Aici, acest grup condus de Gyula s-a stabilit în vechiul Apulum, iar acesta a plecat la Constantinopol, unde s-a creştinat în jurul anului 950. Apoi s-a întors înapoi în ţinuturile sale împreună cu Ierotei, Episcopus Turkias (episcop al Turciei). De ce al Turciei? Pentru că numele de turci era dat de cronicarii bizantini tuturor celor care veneau din Răsărit, inclusiv ungurilor. Acest Ierotei a fost recent canonizat de Patriarhia ecumenică pentru opera sa misionară.
De asemenea, a existat la Alba Iulia în secolul al X-lea un baptisteriu, urmele sale se păstrează sub actuala catedrală catolică a „Sfântului Mihail“. Acesta, zidit după o tehnică bizantină, este locul în care aproape sigur ungurii lui Gyula s-au creştinat. Creştinarea sub semnul Bizanţului a durat câteva decenii la nivelul elitelor. Fiica acestui Gyula, Şarolta, era creştină cu siguranţă. Ea s-a căsătorit cu un conducător maghiar, Gheza, şi au avut un fiu: Vajk. El este cel care, căsătorindu-se cu fiica ducelui de Bavaria, cu Ghizela, care aparţinea credinţei apusene, a ales Biserica Romei. Astfel, Vajk a devenit Ştefan cel Sfânt, marele creştinător al Ungariei. Totuşi originea sa este într-un mediu apropiat Constantinopolului. Interesant este că după momentul Ştefan cel Sfânt au fost cel puţin câteva domnii – amintesc pe cea a lui Gheza, amintesc pe cea a lui Andrei I – care a fost marcată de relaţii cu Bizanţul. Coroana regală a Ungariei reprezintă o diademă trimisă din Bizanţ.
De asemenea, un mare bizantinolog ungur a demonstrat că în Ungaria de Sud, multă vreme, până în secolele XIII-XIV, unii sfinţi erau celebraţi după calendarul Bisericii de acum ortodoxe. Abia stingerea Arpadienilor (1301) şi venirea Angevinilor a făcut ca orientarea occidentală, catolică, să fie absolută, ducând chiar la deznaţionalizările de români şi catolicizările de ortodocşi. Chiar dacă ne place să spunem că Matei Corvin a fost de origine română, el a fost un bun ungur şi un bun catolic. De asemenea, familiile nobiliare româneşti s-au maghiarizat, catolicizându-se – spre exemplu Drăgoşteşti au devenit Dragffy, iar Cândeştii au devenit Kendefi. Cnejii care au rămas ortodocşi au devenit ţărani, din vechea origine nobiliară au păstrat doar denumirea de chinez/chineji.

Creştinismul între oportunism politic şi persuasiune feminină.
Mai există un aspect interesant în privinţa convertirilor. Studiile antropologilor americani de acum 15-20 de ani au arătat un lucru: conversiunile la creştinism, de pretutindeni şi dintotdeauna, se fac întotdeauna cu un rol fundamental al femeii. Femeia e bună conducătoare de creştinism. Patimile, drama lui Iisus le impresionează mai puternic. În favoarea acestei teorii stau cazul Şaroltei – în cazul creştinării ungurilor, al faimoasei Olga, care s-a creştinat în secolul X la Constantinopol, în cazul ruşilor, după cum probabil şi ţarinele şi unele principese din spaţiul sârbesc au influenţat în cazul bulgarilor.
La toate acestea se poate adăuga un lucru, numit de profesorul Dimitrie Obolenski „the political opportunism“ al secolelor XIII-XIV – oportunismul politic al unor lideri. Faptul că în momentul încercării de unire a Bisericilor în faţa pericolului otoman o serie întreagă de conducători bizantini sau balcanici privesc spre catolicism nu trebuie înţeles ca pe un act făcut din vreo convingere teologică. Dimpotrivă, putem afirma că unii dintre bizantinii cunoscuţi ca puternici ortodocşi, precum împăratul Ioan al VI-lea Cantacuzino, au fost pentru unirea Bisericilor. Pentru el şi pentru mulţi alţii era doar o unire politică, o salvare de primejdia răsăriteană. Ideea unor bizantini care erau pentru unire, cum a fost Patriarhul Ioan Bekos (sec. XIII), era aceea că Sfinţii Părinţi din secolele IV şi V, de la Ambrozie din Milan la Augustin din Hippona, la Grigore din Nisa sau la Vasile cel Mare, aveau opinii oarecum comune, nu identice, deosebirile nefiind majore.

Acelaşi împărat Ioan al VI-lea Cantacuzino era convins că la orice dispută teologică între Apus şi Răsărit bizantinii vor câştiga şi că, de fapt, era o problemă politică orientarea spre Apus. Vedem că liderul bulgar Ioniţă Caloianu, rege din dinastia Asăneştilor, alege, la un moment dat, să fie catolic. Pentru puţină vreme. Era o opţiune politică apropierea de papalitate. Ştefan II Nemania, primul rege sârb, primeşte coroana de la Roma, după aceea se leapădă, luându-şi o soţie bizantină, o Comnenă, pentru ca mai târziu să se recăsătorească cu o membră a familiei ducale veneţiene, Anna Dandolo. Şi la noi observăm aceleaşi mutaţii. De exemplu voievozii moldoveni Laţcu şi Petru Muşat. Îl ştim pe Laţcu catolic, dar nu a fost de la început. Petru Muşat este considerat ortodox sadea, ei bine n-a fost la început. De asemenea, în jurul lui Vladislav I şi a faimoasei doamna Clara, a doua soţie a voievodului Nicolae Alexandru, se pot face diverse afirmaţii. În privinţa liderilor a fost şi un moment de conversiune personală în 1369 a împăratului bizantin Ioan al V-lea Paleologu, dar care n-a avut efecte foarte mari.

Cum se păstrează Ortodoxia în spaţiul românesc.
Pe de altă parte, este un lucru esenţial care trebuie marcat: odată cu aceste apropieri de catolicism ale elitei ortodoxe din motive politice, clerul monahal, lumea preoţească simplă, poporul a păstrat tradiţia Răsăritului, aceea a Ortodoxiei. În cazul românilor erau, pe de o parte, legăturile politice cu a doua Romă, şi existenţa, în momentul etnogenezei în spaţiul bulgar, a unei limbi slave bisericeşti, care a facilitat unele pătrunderi de elemente de eclesiologie în spaţiul nostru şi unele elemente caracteristice poporului nostru care este un popor latin răsăritean.
Creştinarea bulgarilor a fost esenţială şi determinată în impunerea la nord de Dunăre a ritului ortodox. Însă nu putem considera ca moment zero al trecerii spre ritul bizantin al populaţiilor de la nord de Dunăre apariţia şi dezvoltarea Bisericii Ortodoxe Bulgare ca biserică autocefală. Aceasta se produce înainte de răscoala fraţilor Petru şi Asan (1186). Înainte de 1235, când apare patriarhatul bulgar de la Târnovo, în secolele XI-XII a existat o acţiune a Bisericii bizantine asupra acestor populaţii româno-slave şi acest lucru îl vedem în limbajul bisericesc. Însă apariţia patriarhatului bulgar este hotărâtoare pentru organizarea eclezială nord-dunăreană, cel puţin până la începutul secolului al XIV-lea. Acolo au fost hirotonisiţi preoţi şi episcopi pentru spaţiul muntenesc înainte de 1359. Rolul său fundamental se vede atât în manuscrisele bulgare păstrate, cât şi în faptul că în pronaosul de la Cozia inscripţiile de secol XIV păstrează ceva din reforma ortografiei făcută de Eftimie din Târnovo.

În privinţa acestor relaţii româno-bulgare ar mai fi de adăugat ceva. Românii sunt ultimii care ajung la Athos, la Cutlumuz mai exact, în vremea lui Vladislav I, şi cer, după puţin timp, să se întoarcă acasă. Există un text faimos în care românii spun că nu suportă organizarea cenobitică, chinovială (mănăstire în care călugării au viaţa organizată în comun), chiar colhoznică, pe care slavii o aveau pentru că ei au tradiţia obştii şi a zadrugii. Latinii, românii mai individualişti doreau idioritmie, tipul celălalt de viaţă monahală, fiecare după ritmul său, şi se întorc de la Athos. Deşi principii români sunt mari sprijinitori ai Athosului, monahii români nu sunt o prezenţă în mediul athonist decât foarte târziu. Tipul de viaţă cenobitică, al Ortodoxiei slavo-greceşti, nu îi prinde pe monahii români, în pofida legăturilor mai sus menţionate.
Momentul apariţiei episcopiei Cumaniei, continuată cu episcopia Milcoviei, care este o acţiune misionară a dominicanilor asupra populaţiei cumane, vorbeşte de un aspect edificator cu privire la credinţa populaţiei româneşti de aici. Documentul, din secolul XIII, vorbeşte de pseudoepiscopi, de rit grecesc, care predicau şi în orice caz câştigau mai multă populaţie decât misionarii dominicani.
În privinţa invaziei tătărăşti s-ar putea crede că acest eveniment a acţionat ca o supapă pentru această zonă între cele două Biserici care se luptau pentru creştinarea diverselor popoare migratoare, a se vedea cazul cumanilor. Însă, dacă privim mai îndeaproape, observăm că Roma, încă înainte de Schisma de la 1054, s-a ocupat mai mult decât Bizanţul de creştinarea popoarelor migratoare. Acesta din urmă a avut doar un singur episod notabil de misionarism direct în secolele VIII-X prin trimiterea fraţilor Kiril şi Metodiu, cu alfabetul glagolitic şi chirilic, în Moravia şi apoi la slavii din Balcani. În rest, Roma a făcut toate aceste încercări. Momentul invaziei mongole a fost o mare criză politică, dar din punctul de vedere al Ortodoxiei nu se poate spune că s-au petrecut schimbări majore. În privinţa catolicismului, da. I-a schimbat strategia: de unde înainte de acest eveniment a fost un misionarism direct, prin emisari, s-a trecut la o formulă mai subtilă. Aceasta, şi pentru că după invazia tătară a venit şi celălalt pericol cu mult mai mare: cel otoman. În faţa acestuia, Biserica Catolică îşi îndreaptă ochii spre cei de la nord şi de la sud de Dunăre. Îi ademeneşte reuşind de obicei pentru ­puţină vreme uniri sporadice, însă, până la căderea sa, Bizanţul (1453) reprezintă, ideologic vorbind, un model de credinţă şi civilizaţie. În centrul acestei ideologii bizantine stă flexibilitatea pe care Constantinopolul o lasă fiecărei natio de a-şi urma propriile căi pentru organizarea eclezială.
După momentul în care, la 1359, Argeşul a preluat tradiţia Vicinei şi la 1401, Suceava a preluat într-un fel tradiţia Cetăţii Albe, încetăţenirea noastră în Ortodoxie era definitivă. Mai apoi Statul medieval român apare o dată cu Biserica şi Biserica o dată cu Statul. Trebuie să avem în vedere faptul că definirea statului medieval, în Europa, nu poate fi concepută fără creştinism. Mai exact, creştinarea a dus la crearea unui stat în cazul popoarelor nomade, iar creştinismul popular la popoarele mai ales latine, sedentare, la franci, la români (ca să iau cele două extreme) a dus, treptat, la formarea statului. Puteau fi şi state ariene, dar creştine – cum au fost toate statele germanice, cu excepţia francilor. Creştinismul este cel care determină această recunoaştere a comunităţii. De altminteri, să nu uităm că „religio“, substantivul, este legat de verbul „religlo“. Religia este cea care adună.

Ortodoxia, un motiv al înapoierii noastre economice?
Am să închei cu un aspect referitor la modernitatea civilizaţiei ortodoxe. Ideea că Ortodoxia este desuetă sau conservatoare trebuie demontată. În momentul de faţă, 18% din Uniunea Europeană este ortodoxă. În această privinţă trebuie să avem în vedere două aspecte: unul privind raportului economie-confesiune, iar cel de-al doilea e cel al congruenţei Ortodoxiei cu Europa unită.
În primul rând, dacă luăm în considerare cercetările şcolii de Sociologie a Religiilor, constatăm o problemă a raportului său economie-religie; pretutindeni calvinii sunt mai bogaţi decât luteranii, luteranii mai bogaţi decât catolicii, aici se oprea analiza lui Max Weber. Extinzând teoria, catolicii sunt mai bogaţi decât ortodocşii şi ortodocşii, mai bogaţi decât islamicii, cu excepţiile artificiale: Luxemburg şi Qatar. Asta, din cauza unui tip de educaţie pe care ţi-l dă Ortodoxia, care nu este cel al protestantului. Consider că Ortodoxia e legată de o anumită rămânere în urmă economică. Protestantul ştie că el este o fărâmă, un nimic în mâna dumnezeirii, el este născut din păcatul lui Adam şi al Evei şi trebuie să muncească continuu ca să-i placă lui Dumnezeu. Trebuie să fie adeptul lui „Times is money“ şi chiar să se bucure puţin de plăcerile trupului. Răsăriteanul, de la Sfinţii Părinţi din secolul al IV-lea, ştie că omul este o parte din Dumnezeu, este făcut aidoma Lui, de aceea când se căsătoreşte în Biserică i se pune o coroană pe cap pentru că, pentru o clipă, este Împăratul lumii. Şi pentru că este asemenea lui Dumnezeu, Dumnezeu îl ajută. Dumnezeu îi face de toate, iar el stă, se uită, se roagă, se mai joacă cu nişte mătănii, aici se înrudeşte cu islamicul. Este o altă educaţie.
În al doilea rând, de ce este concurentă cu Europa Ortodoxia astăzi? Consider că sunt patru motive: 1) Ortodoxia este naţională, astfel este congruentă cu Europa naţiunilor, 2) e sinodală şi fiind sinodală e congruentă cu Europa democraţiei, 3) este ecumenică şi 4) sprijină relaţia cu laicatul. Într-o Europă secularizată acest lucru contează, ba chiar mai mult, de aici vine şi apropierea Ortodoxiei de protestantism, de luteranism mai ales.

Cronologie

271  Retragerea Aureliana. Teritoriul Daciei este parasit de administratia romana, însa crestinismul începuse deja sa se raspândeasca, chiar daca era o religie persecutata
286  Prima împartire a Imperiului Roman între Diocletian si Galeriu
313  Edictul de la Milan, dat de împaratul Constantin, prin care religia crestina este permisa în imperiu
325, 381  Primele doua Sinoade Ecumenice ale Bisericii în care se compune Crezul
364  A doua împartire între Valentinian (Apusul) si Valens (Orientul)
379-395  Teodosie cel Mare este ultimul împarat al întregului Imperiu
395  Ultima împartire a Imperiului între Honorius si Arcadius
447, 589  Sinoadele de la Toledo, unde apare adaosul „Filioque“ în simbolul de credinta-Crezul
451  Sinodul IV Ecumenic (Calcedon) largeste jurisdictia Constantinopolului asupra Pontului si a Traciei
476  Imperiul Roman de Apus dispare
472-519  Schisma acachiana (prima ruptura a celor doua Biserici)
527-565  Împaratul Justinian recucereste o parte din vechiul Imperiu de Apus. Imperiul Bizantin e la apogeu
602  Marea invazie avaro-slava; structura populatiei din Balcani se modifica radical
610  Sunt chemati sârbii de împaratul Heraclie la granita de vest a Imperiului
672  Bulgarii hanului Asparuh trec Dunarea si supun triburile slave
692  Sinodul Trulan II stabileste egalitate onorifica si în drepturi între patriarhiile Roma si Constantinopol
731-732  Împaratul Leon III Isaurul trece Iliricum Oriental, Italia de Sud, Creta si Sicilia sub jurisdictia Constantinopolului, spre marea nemultumire a Romei
800  Papa Leon al III-lea încoroneaza un rege franc, pe Carol cel Mare, ca „împarat“ al Imperiului Roman de Apus, ceea ce era o jignire adusa împaratului din Constantinopol
860  Rusii din Kiev ataca Constantinopolul
861-863  Disputa dintre Patriarhul ecumenic Fotie si Papa Nicolae I în privinta dorintei de suprematie a Papei peste toata Biserica (primatul papal). Papa excomunica pe Patriarhul Fotie si clerul ortodox
863-886  Actiunea de misionarism ortodox întreprinsa de Kiril si Metodie în spatiul slav (sârbi, bulgari si slavi vestici). Cei doi compun alfabetul glagoritic si pe cel chiril, precum si Liturghia în slava
864  Crestinarea bulgarilor sub hanul Boris, devenit Mihail I
866  Conflictul Roma-Bizant pentru crestinarea bulgarilor (desi crestinati oficial de Constantinopol, Papa Nicolae I le trimite si el misionari). Actiunea Papei este condamnata de Patriarhul Fotie, care îl excomunica pe Nicolae I
893  Se reiau legaturile dintre cele doua scaune patriarhale
896  Ungurii ajung în Câmpia Panoniei si a Tisei
927-969  În timpul tarului Petru I, împaratul bizantin recunoaste un patriarh bulgar, dar acesta nu este validat de Biserica Constantinopolului
953  Gyula, al doilea demnitar al hanului maghiar, e crestinat la Constantinopol. El se întoarce în regiunea pe care o controleaza, Alba Iulia, cu un episcop ortodox – Ierotei. Fiica lui Gyula, Sarolta, se casatoreste cu Gheza si din casatoria lor se naste Vajk (Stefan cel Sfânt al Ungariei)
988  Cneazul Vladimir al Kievului, casatorit cu sora împaratului bizantin Vasile al II-lea, îi crestineaza pe rusi
997-1038  Stefan cel Sfânt al Ungariei introduce ritul latin
1025  Taratul bulgar dispare, cucerit de împaratul bizantin Vasile al II-lea
1054  Schisma cea Mare: Patriarh ecumenic era Mihail Cerularie, iar Papa, Leon IX. Anatema a fost data de Cardinalul Humbert de Silva Candida asupra Patriarhului ecumenic, asupra clericilor si credinciosilor ortodocsi. Câteva zile mai târziu, Cerularie a rostit o anatema similara împotriva Bisericii Romane. Abia în 1965, printr-o declaratie comuna, Papa Paul al VI-lea si Patriarhul Atenagora I au ridicat blestemele rostite în urma cu 900 de ani
1071  Batalia de la Manzikert, în care armata bizantina e înfrânta zdrobitor de turcii selgiucizi. Acestia patrund în Asia Mica
1096  Încep cruciadele. Caderea locurilor sfinte sub controlul necrestinilor a tulburat lumea crestina, iar la initiativa împaratilor bizantini, sprijiniti de papa, cavalerii occidentali au început o serie de razboaie sfinte numite cruciade. Doar prima cruciada si-a atins tinta fiind recucerit pentru o vreme Ierusalimul
1186  Rascoala fratilor Petru si Asan în Balcani împotriva Imperiului Bizantin. Apare cel de-al doilea Tarat Bulgar
1191  Regele maghiar începe colonizarea sasilor în Transilvania
1187  Ierusalimul cade si în mâinile sultanului Saladin. Va urma cruciada a III-a
1197-1207  Ionita Caloian, ajungând la conducerea Taratului Bulgar si dorind titlul de împarat si un patriarh pentru vlaho-bulgari, încheie o unire cu Roma în 1204, revocata ulterior
1204  Cruciada a IV-a e deturnata catre Constantinopol. Apare Imperiul Latin (1204-1261), împaratul bizantin si patriarhul se retrag la Niceea
1234  Scrisoarea Papei Grigore IX catre regele maghiar Bela al IV-lea despre existenta în episcopia cumanilor a unor clerici greci care îl încurca pe episcopul catolic
1235  Este recunoscuta Patriarhia bulgara de la Târnovo de catre patriarhul ecumenic; aceasta patriarhie dispare în 1393, când e cucerita de turci
1241  Marea invazie tatarasca
1247  Diploma Cavalerilor Ioaniti, în care sunt mentionate formatiunile prestatale dintre Carpati si Dunare
1330  Batalia de la Posada. Basarab I îl învinge pe regele maghiar Carol Robert de Anjou câstigând independenta tarii sale
1347  Dragos e trimis sa înfiinteze o marca de aparare la est de Carpati. Aici e nucleul viitoarei Moldove
1359  Urmasul lui Basarab, Nicolae Alexandru, muta mitropolia de la Vicina la Curtea de Arges, iar Iachint devine primul mitropolit al Tarii Românesti
1359  Bogdan I fuge din Maramures în Moldova, unde pune bazele statului medieval moldovean
1401  Dupa îndelungi tratative care au început cu Petru I Musat, Patriarhia de la Constantinopol recunoaste Mitropolia Moldovei în timpul lui Alexandru cel Bun.

13 comentarii:

  1. Da e corect. Am o intrebare: de ce publicati articole asa de rar?
    Liviu

    RăspundețiȘtergere
  2. foarte interesant articolul, dar va rog sa definiti notiunea de popor roman.

    RăspundețiȘtergere
  3. Crestinismul s-a raspindit la stramosii nostri din rasarit, de la locul de origine al crestinismului insusi.

    Hristos a trait la Ierusalim ,nu la Roma!

    Biserica Apuseana nici macar biblie nu veau in limba lataina ,prin sec 4 a fost tradusa de catre Ieronim.

    Asa ca si Biblia a fost in limba greaca ,atat VT (septuaginta) cat si NT.

    Romania nu a fost niciodata catolica (dupa cum percepeti voi), nici macar nu “exista” catolicismul atunci, catoliki este un termen grec aparut in sec 4 … nu latin ,folosit si de ortodocsi, la noi inlocuit prin Biserica soborniceasca care e un fel de sinonim, grecii spun direct catolica.

    E minunat ca neoprotestantii se fac de ras in continuare crezand ca Daco-Romania a fost crestinata de papistasi.

    E superb ca neoprotestantii folosesc fara sa stie propaganda Vaticanului.

    Mititeii de voi, va hraniti cu iluzia ca la Roma a existat mereu ceea ce astazi se numeste “catolicism”. Nici macar ternul de “catolic” nu e de origine latina, e grecesc cat incape!

    Cat despre povestea cu bulgarii care ar fi impus Ortodoxia pe meleagurile noastre e scornita de papistasi,astfel de idei nastrusnice le-au copiat ai tai din carti de genul “Catolicism si Ortodoxie Romaneasca, de Silvestru Augustin Prundus – Clemente Plaianu”.

    RăspundețiȘtergere
  4. Vere, da' ce esti asa "infierbantat"? De la canicula? Esti vreun ortodox fanatizat de caldura? Hmmmm.... mai putin patos, zau asa.... sau, daca nu-ti place parerea autorului, - du-te pe siteurile alea "ortodoxe" gen Saccsiv, - unde deseori se posteaza niste enormitati nu numai anti-catolice si anti-protestante, dar de'a dreptul anti-crestine prin lipsa de toleranta si habotnicia de care se da dovada pe acolo! Sunt o gramada se siteuri de asa-zisi ortodocsi, - ma rele decat catolicii pe vremea inchizitiei, - daca ar putea i-ar arde de vii pe ne-ortodocsi. Hmmmm.... mi-e scarba de fanatisme.

    RăspundețiȘtergere
  5. @Anonim
    Tu lasa vraja, fa rost de compas si echer apoi mergi de te joaca in curtea “templului” masonic de la Peris impreuna cu Jubala, Jubalo si Jubalum.

    Ai grija sa nu spargi geamurile, ca te cafteste Hiram Abif cu mistria.

    Daca esti cuminte, cine stie, poate te transfera la echipa de majorete a “marelui arhitect” .

    Ortodocsii nu au ca varf de lance prozelitismul agresiv (in nici un caz ortodocsii romani).

    Nu uita ca protestantii au excelat si ei la "vanatoarea de vrajitoare". Indiferent de situatie, Inchizitia sau tribunalele protestante sunt umilite de ateo-bolsevici.
    Amintesc doar "Experimentul Pitesti", o nemernicie unica in Europa.

    Faptul ca invoci cruciadele arata inca odata faptul ca esti varza.

    Ortodoxia a suferit mult din cauza cruciadelor. Mergi la Venetia si o se vezi elemente ale jafului facut de "fratii" nostrii.

    In zona San Marco se afla 4 cai ciorditi de la hipodromul din Constantinopole. O sa mai vezi si un leu pradat din sala tronului bizantin, devenit simbol al "serenissimei republici".

    Asa ca, fugi cu cercul, pseudoateule.

    Arderile pe rug nu au legatura cu noi, incearca la Vatican. Ortodoxia nu a prigonit niciodata pe nimeni de alta credinta, nu a patruns cu sabia si nici nu si-a impus punctul de vedere cu forta asa cum au facut catolicii in ardeal! Numai catolicii au avut ideea asta superidioata ca poti mantui un om cu forta, arzandu-i trupul ca sa nu ii piara sufletul.

    De asta au facut ei si Inchizitia.

    Si au aplicat asta si pe spatele ortodocsilor, in secolul 18 in Transilvania. Dar ortodoxia nu a avut niciodata inchizitie, persecutii religioase, pentru ca nu a avut nici ambitii geopolitice universaliste.

    In orice caz, fratii tai ateo-bolsevici au facut de ras Inchizitia.

    Romano-catolicii s-au scremut cateva sute de ani sa friga max 500.000, in schimb voi in mai putin de 100 de ani ati generat cel mai mare genocid al tuturor timpurilor.

    Gulagul arata cel mai bine care e valoarea ateismului.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nea Mihail Andrei, lasa nene propaganda asta ultra-ortodoxa ca nu tine. Apropos... zici ca ortodoxia nu a avut oarece "fenomene" gen Inchizitie, ca la catolici? Ha! Citeste despre politica de STAT dusa de biserica si de administratie in Rusia tarista! Documenteaza-te cu privire la adevaratele pogromuri facute de ortodocsi impotriva evreilor in secolul 19 si pe urma mai vorbim. Sau citeste despre cum erau schingiuiti cei care nu erau ortodocsi, tot in Rusia inca de pe vremea lui Ivan cel Groaznic si pana la Petru cel Mare. Halal cultura ai nene!

    RăspundețiȘtergere
  7. Mai ultime anonim, ce Rusie visezi vere, ai luat-o razna sau poate tu ne scrii din Rusia ...aici e Romania frate ...si aici am avut de suferit, nici vorba de a aplica pe altii tratamentele de care vorbesti...vai de minte !

    RăspundețiȘtergere
  8. Dincolo de deductii si speculatii ciudate se pastreaza proorocirea marelui preot dac Dasu(m)na, de la 21 d.HR, unde se spune ca Apostolul Andrei va aduce Vestea cea Buna, se vorbeste despre marile razboaie cu romanii si se afirma ca dacii vor renaste din ruinele Sarmizegetusei sub semnul Crucii.
    Exista, de asemenea, cuvintele generalului, apoi imparatului de origine traco-daca Regalian, la aclamarea sa de catre legiunile dunarene, care confirma exact acest lucru.

    RăspundețiȘtergere
  9. Mda..... asa sa fie! Allah u Akbar!

    RăspundețiȘtergere
  10. Pe timpul romanilor în Dacia ocupată - se venerau mulți zei - inclusiv Mitra. Putem fi siguri că numai religia dacilor nu era permisă - pentru a nu admite mobilizarea caracterului dac la răzvrătire. Presupun ca principalul aport în etnogeneza românilor la-u avut tracii romanizați și parțial creștinizați. Am un argument-indiciu (unul singur - e încă secret) că strămoșii românilor î-l venerau pe Hristos încă în perioada când religia creștină era prigonită la Roma. Însăși religia creștină este o continuare a religiei solare. Hristos este un nou Zeul Solar odată cu începerea erei peștelui (ca de obicei, când se trecea în altă eră se trecea la un Zeu solar nou). Ulterior referințele unei credințe solare au fost eliminate - lumea se civiliza.
    Cuvântul Biserică nu provine de la cuvântul Basilica - sunt în baza la două rădăcini de cuvinte diferite. Dar, până când, desigur - facem referință la DEX. Presupun că în toamnă voi publica argumentele mele - referitor și la acestă etimologie.

    RăspundețiȘtergere
  11. m-ati bagat in ceata total....vreau adevarul, oricat de crud ar fi! cine ma poate lamuri?

    RăspundețiȘtergere
  12. "poporul roman s-a nascut crestin" nu este decat o tampenie sacrosancta, care nu are nicio legatura cu adevarul istoric. Nu a existat decat un singur popor aici - dacii(daco-getii/geto-dacii/traco-dacii) din tara caruia Roma a cucerit mai putin de 1/3. Acest popor a luptat cu Roma aproape tot timpul pana in 259(fie ca populatia din provincie s-a rasculat si si-a coordonat actiunile cu dacii mari, carpii, costobocii etc, fie dacii liberi au purtat campanii de eliberare[numite de romanisti idioti "expeditii de jaf"], desi izvoarele vremii spun clar ce urmareau toti dacii). Poporul asta format cu mult inainte de 106 a cunoscut o evolutie fireasca si i-a asimilat pe acei putini colonisti care au ramas pe loc, presupunand ca nu erau frati de-ai lor din sudul Dunarii, asa cum i-a asimilat apoi si pe putinii migratori care au ramas pe pamanturile lor. Urmasii dacilor au fost cunoscuti ca valahi/vlahi/rumuni, cum o spun toate izvoarele; cum exista scris pe lespezile de mormant si in cronicile vremii. Asa-zisa romanizare nu a existat decat in capetele seci ale unora (sunt o multime de argumente care desfiinteaza aceasta aberatie, de la ocupatie limitata la romanizare, scarnava chestie), restul e de ras.
    Crestinismul a ajuns pe un alt culoar decat cel roman, dupa cum se stie bine, si a fost primit firesc de catre daci, cine stie istorie cat de cat nu poate sa nu inteleaga de ce.

    Ma rog, unora le canta cocosul cand sa se nasca un popor, ce mai talmes-balmes au in cap, fie n-au citit mai nimic si incep sa recite poezioare invatate pe de rost, aiureli, incep cu analogii metempsihotice,.. citate din mari istorici care stiau cat stiau ori aveau un interes material, fie aveau in vedere interesul national imediat(la vremea lor). Cand ii iei la bani marunti pe astia de azi..sa-ti povesteasca ce s-a intamplat si cum ..dau din colt in colt, fiindca nu pot demonstra indemonstrabilul.

    RăspundețiȘtergere
  13. Pana in 733 teritoriile fostei provincii Dacia Traiana au stat sub jurisdictia Romei ; prin Vicariatul de Thesalonic si Exarhatul de Iustiniana Prima. Muntenia si Moldova tineau de Constantinopol. Razvan Theodorescu greseste cand spune ca dupa 602 structura populatiei din Balcani se modifica radical. Modificarea se produce pe plan lingvistic, nu biologic. Haplogrupurile central -asiatice (C,Q,N) sunt ca si inexistente in Balcani. R1a ,comun traco-illyrilor si slavilor nu depaseste 15% in Bulgaria ,Macedonia si Serbia ;el e mare doar in Croatia de N si Slovenia.

    RăspundețiȘtergere

Comentarii recente

Recent Comments Widget